Odpověď odborné hodnotitelky Hany Kovaříkové na otevřený dopis k netransparentním dotacím na festivaly

ODPOVĚĎ NA OTEVŘENÝ DOPIS INICIATIVY BRNO KULTURNÍ

Protože Vámi dotazovanou akci Československý Rockfest jsme nejlépe bodově hodnotili já a pan Freimuth, tak cítím vnitřní povinnost Vám za sebe odpovědět, proč jsem to udělala. Předně vylučuji, že by na mě kdokoli vyvíjel jakýkoli nátlak, pokud by to někdo zkusil, tak by dosáhl spíš opaku – protože takové jednání z duše nenávidím. K rozhodnutí podpořit tuto akci u mě vedlo několik důvodů:

1) jsem zastáncem širokého spektra kulturní nabídky, tedy i když osobně miluji nejvíc klasickou hudbu a jazz, tak i k rockové a folkové hudbě mám blízko a stejně tak respektuji i moderní tanenčí hudbu a k alternativní projekty. Zkrátka snažím se nesoudit podle vlastního vkusu, ale mít na paměti, že v Brně žijí a daně platí fanoušci všech žánrů. Kvalitních žádostí o příspěvek na akci v rockovém žánru bylo velmi málo, tato byla jedna z nich. Proto jsem ji objektivně považovala za hodnou k projednání.

V komisi jsme tento pohled na široce pojatou žánrovou nabídku sdíleli právě s panem Freimuthem asi jen my dva. Ostatní členové se dle mého soudu staví k žánrům, které jim nejsou blízké a neznají je, maličko macešsky. Nijak je za to neviním, proto je nás tam tolik, aby nevznikala nějaká zásadní disproporce. A pokud tedy pan Freimuth podpořil tuto akci, pak mohu na základě všech jednání, která proběhla, potvrdit, že stejně tak podporoval i jiné žádosti v tomto hudebním žánru. Já jsem tedy v tomto ohledu nevnímala v jeho jednání žádnou podjatost.

2) velké plusové body u mě získal tento projekt díky oživení prostoru stadionu za Lužánkami. Jsem v dobrém slova smyslu brněnská patriotka a je-li možné oživit prostor tak legendární, jsem všemi deseti pro.

3) zmiňujete „komerční“ povahu projektu. V tomto bodě si dovolím nesouhlasit s označením „komerční“. V dnešní době, kdy všechny velké firmy se ocitají v obrovských ztrátách a na pokraji krachu, je téměř nemožné počítat s podporou sponzorů pro kulturní akce. Totéž platí o výši vstupného – všichni promotéři musí jít třeba až na 40 % částek, které by bylo možné účtovat před koronou, protože kupní síla lidí se dost snížila. Bohužel ne všichni umělci jdou na stejně nízká procenta svých dřívějších honorářů – a nemůžeme se jim divit, protože prostě nemají práci. Tedy jestli nějaké označení ztratilo v důsledku pandemie smysl, pak je to označení akce jako „komerční“. Ovšem pokud se podíváte na požadovanou výši podpory a na výsledně přiznanou, pak stejně zjistíte, že z dotací tato akce pokryje jen velmi malý díl skutečných nákladů. A jakkoli se Vám možná ta částka zdá vysoká, v důsledku je de facto symbolická. Je tedy na pořadatelích, aby převážnou část finančních prostředků získali jinde.

Zde mi dovolte malý osobní komentář: jsem po letech aktivního spolupodílení se na kulturním životě nejen v Brně, ale třeba i ve Zlíně a jiných městech trošku alergická na tohle „kádrování“ umělců na komerční a nekomerční. Podle mě jde v mnoha případech toto hodnocení pokrytecké a za hranu přijatelné slušnosti, protože někdy holt na někom ulpí nálepka „lidový umělec“ jen proto, že se mu prostě daří víc než ostatním. A přestože je to zásluha jeho práce a talentu, tak najednou jako by tohle všechno nemělo být jeho zásluhou, ale jakýmsi proviněním. Zkrátka to, že je někdo známý a oblíbený je podezřelé a a priori neumělecké. A když pak pořadatel na toto jméno láká diváky, tak se podle kritiků dopouští „podbízení“ divákovi. Promiňte, ale nesouhlasím. Touto optikou by pak podle mě např. Jazzfest nesměl zvát (a na plakátech propagovat) Bobbyho McFerrina nebo Czech Ensemble Baroque Adama Plachetku nebo zlínská Filharmonie Bohuslava Martinů Pavla Šporcla či Rolanda Villazóna. Věřím, že chápete, co tím chci říct. Ano, jména jako Lucie Bílá nebo Vojtěch Dyk mohou být někomu trnem v očích. Ale skutečně je to „komerční tah“ a „nefér“ a „sázka na jistotu“ zvát je na festivaly? Nemusíte mi na to odpovídat, ale opravdu bych ráda věděla, jak moc dobře Československý Rockfest znáte, že ji jednoznačně považujete za „ryze komerční“.

Vaše dotazy mířily ještě ke dvěma akcím, a sice Brazil fest Brno a Jakubák Open Air. Co se týká Brazil festu, tak jsem opět byla tím členem, kdo doporučoval akci k podpoře, a přestože ve výsledku nedostala akce dostatečný počet bodů, tak ji nadále považuju za dramaturgicky zajímavou. Ano, je to další „balvan“ do sníženého rozpočtu. Ano, je to další megalomanská aktivita a festival, který chce být tradiční čili každoroční. Ale mezi námi – první ročník se konal bez podpory Brna a dle nabízeného programu a fotodokumentace to bylo opravdu něco nového a inspirativního. Je opravdu nutné zakonzervovat status quo a nepustit na trh nové hráče? Netvrdím, že je správný postup, jakým se to stalo – tedy ex post získaná podpora bez náležitého zdůvodnění. Ale zkoušeli jste někdy získat od SMB dotaci jako nový subjekt nebo nedej Bože jako fyzická osoba? Já ano a je to téměř boj s větrnými mlýny, přestože mám za sebou nespočet režií, které se ale vždy odehrávaly pod hlavičkou nějaké již existující organizace. A když jsme zkoušeli udělat nový, nezávislý projekt, tak jsme většinu tvrdě narazili právě na to, že se jako noví už nevejdeme. Objektivně byla žádost Brazil festu zpracovaná dobře, přínos opravdu vidím v mezinárodní spolupráci a zajímavém způsobu oživění letního Brna, které většinou na dva měsíce upadá do absolutní letargie.

Co se týká Jakubáku, tak tam jsem byla opravdu na vážkách. Je to skvělé místo a způsob, jakým se podařilo ho rozžít v posledních letech je fascinující a jsem na všechny provozovatele podniků na Jakubáku, kteří tomu pomohli, pyšná. Sama jsem tam několikrát hrála s pouliční kapelou (tedy bez honoráře) a vím, jaký vzácný genius loci tam panuje. O to víc mě překvapuje, že akce, kterou pořádají tak zkušení brněnští matadoři na tak lukrativním místě, není projektově připravená lépe. Doufám, že už to příští rok napraví a nedopadne to zase tak, jak letos – tedy že kvůli nespornému potenciálu této aktivity bude přehlížena nedostatečná příprava. Nesouhlasím s tímto postupem radnice, ale to je asi tak všechno, co mohu dělat. Mohu jen doporučit pořadatelům, ať na tom zamakají a nevystavují se už příští rok takovéto ostudě.

Snad jsem na Vaše dotazy odpověděla srozumitelně a pochopitelně. Děkuji mockrát za Vaši iniciativu a za to, že nespíte a ptáte se. Děláte to dobře, snažili jsme se v komisi dělat naši práci neméně zodpovědně, to mi věřte.

Se srdečnými pozdravy

Hana Kovaříková

 

Pdf k dispozici zde